Saturday, September 15, 2007

leikkiä

Uimahallissa ajattelen, en mitään erityistä, turkoosissa vedessä, samalla radalla vanhentunut Mitterrand, kuuluisin 1700-luvulle, koska silloin -niin luin - suhtauduttiin todellisuuteen leikkisästi, identiteeteillä leikittiin ja naamiohuvit ja sellaiset olivat suosittuja. Todellisuus ja kaikki ympärillä on vain niin hupaisaa. En osaa edes tuntea häpeää. Kysyn eräältä naiselta, mitenpäin vesijuoksuvyö laitetaan. I'm not suur, hän sanoo, nyt huomaan, hän on tumma, ehkä filippiineiltä. Hänkin alkaa kuikuilla, mitenpäin se muilla on, he etenevät majesteettimaisesti kaukana. Voisin sukeltaa veden alle ja katsoa, mutta kun en uskalla pitää silmiä auki veden alla, siitä ei olisi paljon hyötyä. No, anyway. Mitenpäin vaan.

Kun kaikki on leikkiä, on kaikki itsestäänselvää. Absurdit palat nielee nopeasti ja halukkaasti.

Uidessa mietin, että olen onnellinen. Miksen olisi? Olen haikea. Tiedän, mitä tulee tapahtumaan. Olen liian kaukana, vaikka haluaisin olla lähellä. Aivan kuin välillämme ei olisi mitään, ajattelen joskus. Jotkut kuvittelee vierelleen, minä sinut. Sinussa asennon ja hymyn, olemisen.

Matkalla kauppaan näen hymyilevän nuoren naisen, hän ajaa pyörällä ja katselee ylös taivaalle. Seuraavakin nauraa, kaksi vanhaa naista, heillä on kassit käsissään. Jos tulee vielä kolmas, minä uskon.

Kuopus istuu etupenkillä, tämän lyhyen matkan, sen sallin, ja hänen piskuiset lenkkarinsa yltävät penkin reunan tasalle, jalat ovat suorana. Hän ei näe juuri mitään ikkunoista, mutta nauttii erityisoikeudesta, matkasta. Hortensiat ovat muuttuneet vaaleanpunaisiksi, vihreä keltaiseksi.

Pelkään.

No comments: