Saturday, February 24, 2007

Unia

Pari viimeisintä unta: Olimme menossa hiihtoretkelle, se oli jonkun firman järjestämä retki meren saareen. Kokoontuminen oli ostoskeskuksen alakerrassa. Kassojen vieressä odottelin yksinäni, ja rupesin tarkastelemaan ihan ajan kanssa monoja, jotka olin ottanut mukaani. Ne olivat väärät monot, mieheni, erimalliset kuin minun. No, sitten tuli mieheni, ja hän oli epähuomiossa ottanut minun mononi. Miten kätevää (ja arjen dramatiikkaa). Vaihdoimme tietysti monoja. Tämä vaikuttaa aika yksiulotteiselta unelta, mutta tässä kirjoittaessani tajusin yhtäkkiä, mistä uni kertoo. Kimmoke uneen tuli varmasti eilisestä Nyt-liitteen artikkelista abien juhlinnasta.

Toinen uni oli mukava musiikkiuni, jollaisia näen toisinaan, yöt täynnä ihanaa tulvivaa musiikkia.. tällä kertaa musiikki oli pehmoheviä, jotakin Lordin, Iron Maidenin tai Van Halenin tyylistä, ja musiikki oli samalla matematiikkaa. Se oli oppiaine amk-insinööreillä - minä olin jonkinlainen sivustaseuraaja tai vierailija, muistan unessa testosteronin täyteisen ilmapiirin, kun luokassa kaikui pehmeä hevibasso, nuoret miehet (lyhyttukkaisia ja pitkä/takatukkaisia) opiskelivat laskemista musiikin avulla. Miten se käytännössä tapahtui? En muista, mutta matematiikan eri alueilla oli omat musiikkilajinsa, joista niihin löytyi avain, jota kautta niitä lähestyttiin. Käytäntöön sidottu, kuten siltojen rakentamiseen ja sähköasennuksien tekemiseen, oli pehmohevi.

Eräs aikaisempi uni oli vielä sellainen, jossa miehet (isät) menivät lasten sijasta päiväkotiin. Jotkut leikkivät innokkaasti, karvaisilla pehmoeläimillä, konttasivat, veivät eläimiä selässään ratsastamassa, mutta toiset vain seisoskelivat mustat pitkät talvitakit päällä viemärikansien vierellä, naureskelivatkin hiukan, mutta olivat eksyneen ja surullisenkin näköisiä, eivät osanneet leikkiä. Olinkohan minä päiväkodin ohjaaja vai äiti, joka tuli hakemaan lastaan? En muista omaa rooliani unessa.

No comments: